

Kolejny rekord M jak mi³oœÌ. Tym razem chwali siê sama TVP.
Moderator: Łukasz
Hie hie i jak tu nie mĂłwiĂŚ o fenomenieA to ciekawe: najlepsza woda
Polacy uwielbiajÂą "Dar Grabiny"
ZawrotnÂą karierĂŞ robi woda mineralna "Dar Grabiny". NazwĂŞ wymyÂśliÂła scenarzystka Ilona ÂŁepkowska. Jak wynika z badaĂą konsumenckich, Polacy znajÂą i lubiÂą tĂŞ markĂŞ. CeniÂą jÂą za to, Âże jest: polska, zdrowa i naturalna. SzkopuÂł tkwi w tym, Âże w rzeczywistoÂści "Dar Grabiny"... nie istnieje.
TVP powaÂżnie zastanawia siĂŞ jednak, czy nie ruszyĂŚ z jej produkcjÂą.
Zawrotna kariera nieistniejÂącej wody mineralnej
Woda mineralna "Dar Grabiny" jest dobrze rozpoznawana i bardzo lubiana przez
PolakĂłw. Badania wykazujÂą, Âże konsumenci ceniÂą jÂą za to, Âże jest polska,
zdrowa, naturalna i ÂźrĂłdlana. WkrĂłtce nawet bĂŞdzie moÂżna jÂą kupiĂŚ.
"Dar Grabiny", to woda produkowana przez rodzinnÂą wytwĂłrniĂŞ Marii i
Krzysztofa ZduĂąskich, ktĂłrzy mieszkajÂą w podwarszawskim GrĂłdku. Rynek
podbija powoli. WedÂług danych TVP, w grudniu zeszÂłego roku woda znalazÂła siĂŞ
"na trzecim miejscu na rynku wód mineralnych w Polsce pó³nocno-wschodniej".
Jest tylko jeden kÂłopot: "Dar Grabiny" nie istnieje.
Dar dogania Cindy
Maria i Krzysztof Zduùscy to bohaterowie serialu "M jak Mi³oœÌ" emitowanego
w TVP 2. GrajÂą ich MaÂłgorzata PieĂąkowska i Cezary Morawski. "Dar Grabiny"
jest nazw¹ wody mineralnej wymyœlon¹ przez Ilonê £epkowsk¹, g³ówn¹
scenarzystkĂŞ serialu. - PiszÂąc scenariusz nie mogĂŞ uÂżywaĂŚ marek istniejÂących
na rynku i zawsze mam z tym problem. Ale z "Darem Grabiny" chyba siĂŞ udaÂło,
bo ta nazwa jest jakaÂś... ciepÂła - powiedziaÂła nam Ilona ÂŁepkowska. I
rzeczywiÂście.
Badania rozpoznawalnoÂści i postrzegania tej marki przeprowadzone na zlecenie
Biura Reklamy TVP sÂą zaskakujÂące. Polacy w wieku 18-65 lat, mieszkajÂący na
terenie caÂłego kraju (taka jest widownia serialu) doskonale znajÂą "Dar
Grabiny" - pod wzglĂŞdem wspomaganej znajomoÂści marki woda ta znalazÂła siĂŞ
tuÂż za reklamowanÂą przez Cindy Crawford wodÂą "Arctic" i wyprzedziÂła takie
marki, jak "Ustronianka", "Danone Vitalinea" czy "Dar Natury". Badani nie
tylko dobrze znajÂą markĂŞ, ale sÂą o niej dobrego zdania, gdyÂż woda "Dar
Grabiny" jest produkowana przez niewielkie rodzinne przedsiĂŞbiorstwo w
ekologicznym i przyjaznym Âśrodowisku. Dlatego aÂż 92,8 proc. respondentĂłw
znajÂących tĂŞ markĂŞ zadeklarowaÂło, Âże kupiÂłoby "Dar Grabiny", gdyby pojawiÂł
siê on w sklepie. "Oznacza to, ¿e 9 z 10 widzów >M jak Mi³oœÌ
zainteresowaÂłoby siĂŞ wykreowanÂą przez serial markÂą" - napisaÂła w swoim
tekÂście do Biuletynu BR TVP Agata Banaszkiewicz z firmy Target Group, ktĂłra
przeprowadziÂła badania na przeÂłomie lipca i sierpnia 2003 roku. - Nawet nie
spodziewaÂłam siĂŞ, Âże wyniki mogÂą byĂŚ aÂż tak dobre - powiedziaÂła nam
Banaszkiewicz. A widownia "M jak Mi³oœÌ" jest du¿a. Wed³ug danych TNS OBOP z
paÂździernika i listopada byÂł to najlepiej oglÂądany serial w Polsce, bo kaÂżdy
jego odcinek przyciÂąga przed telewizory ok. 9 mln ludzi.
Badacze podkreœlaj¹, ¿e znakomity wynik "Dar Grabiny" zawdziêcza wy³¹cznie
serialowi, podczas gdy producenci innych wĂłd mineralnych musieli prowadziĂŚ
kosztowne kampanie reklamowe, sponsoring i PR.
Komu licencja na wodĂŞ?
TVP, która ma pe³ne prawa do serialu "M jak Mi³oœÌ", produkowanego przez
firmĂŞ MTL Maxfilm, zÂłoÂżyÂła we wrzeÂśniu zeszÂłego roku do urzĂŞdu patentowego
komplet dokumentĂłw, potrzebnych do zastrzeÂżenia znaku towarowego. Teraz
Biuro Reklamy TVP wÂłaÂśnie koĂączy ofertĂŞ sprzedaÂży tej marki. - ChcielibyÂśmy
udostĂŞpniĂŚ licencjĂŞ na uÂżywanie tego znaku jednemu z kontrahentĂłw. Nie mamy
jeszcze konkretnego producenta, ale zamierzamy zwrĂłciĂŚ siĂŞ do grupy firm,
produkujÂących wodĂŞ mineralnÂą - tÂłumaczy Jadwiga KozieĂą z Biura Reklamy TVP.
Czy fikcyjna woda mo¿e znaleŸÌ prawdziwego kupca? Artur £obanowski, szef
firmy Dream Factory, specjalizujÂącej siĂŞ w sponsoringu i product placement
(umieszczaniu marek istniejÂących produktĂłw w filmach, serialach i programach
telewizyjnych) jest optymistÂą. - Zdecydowanie tak. Tak samo, jak doskonale
wyobraÂżam sobie wykorzystanie hasÂła "07 zgÂłoÂś siĂŞ" w reklamie telefonĂłw
komĂłrkowych - dodaje ÂŁobanowski. PodkreÂśla on, Âże TVP jako jedyna stacja w
Polsce ma w biurze reklamy zespó³, zajmuj¹cy siê ochron¹ znaków towarowych
wylansowanych w serialach. - Wydaje mi siĂŞ, Âże WÂłodzimierz ÂŁawniczak [szef
BR TVP - red.] wyprzedziÂł swojÂą konkurencjĂŞ o kilka Âładnych lat. ZresztÂą na
Zachodzie w serialach juÂż nie ma marek fikcyjnych. Tylko w Polsce taki
kapitaÂł, jak "Dar Grabiny" moÂże leÂżeĂŚ odÂłogiem - mĂłwi szef Dream Factory.
WedÂług Jadwigi KozieĂą, dziaÂłajÂący w BR TVP dziaÂł obrotu prawami istniaÂł w
telewizji juÂż wczeÂśniej, tyle Âże w ramach Telewizyjnej Agencji Gospodarczej,
ktĂłra w ubiegÂłym roku staÂła czĂŞÂściÂą Biura Reklamy. Na razie jednak "Dar
Grabiny" jest jedynÂą fikcyjnÂą markÂą zarejestrowanÂą przez TVP. - ByĂŚ moÂże
bĂŞdÂą kolejne - dodaje Jadwiga KozieĂą.
Produkt scenariuszowy
Sukces "Daru Grabiny" pokazuje jak skutecznym sposobem na budowĂŞ marki moÂże
byĂŚ product placement. Jednak czy tĂŞ wodĂŞ moÂże zastÂąpiĂŚ w serialu inna,
ktĂłrÂą moÂżna kupiĂŚ w sklepie? - Moim zdaniem nie. Trzeba umieszczaĂŚ coÂś juÂż w
momencie, gdy siĂŞ tworzy scenariusz, Âżeby marka byÂła czĂŞÂściÂą akcji, Âżeby coÂś
siê z ni¹ dzia³o. WiêkszoœÌ prób umieszczenia marek na póŸniejszym etapie
koĂączy siĂŞ fiaskiem - uwaÂża ÂŁobanowski. WedÂług niego niewiele firm decyduje
siĂŞ na umieszczenie swego produktu w serialu na tak wczesnym etapie.
Reklamodawcy sÂą bardzo ostroÂżni i wolÂą zobaczyĂŚ produkcjĂŞ na antenie,
sprawdziÌ jej atrakcyjnoœÌ, a dopiero potem inwestowaÌ. - Wyj¹tkiem od tej
reguÂły byÂła firma American Restaurants, ktĂłra zgodziÂła siĂŞ na umieszczenie
marki Pizza Hut w serialu "KrĂłl PrzedmieÂścia", emitowanego w TVN. Scenariusz
zakÂładaÂł, Âże w kulminacyjnym momencie w kaÂżdym odcinku pojawiaÂł siĂŞ dostawca
Pizzy - opowiada szef Dream Factory.
Jednak zdaniem Ilony ÂŁepkowskiej, najczĂŞÂściej jest inaczej, gdyÂż wszystkie
kontrakty reklamowe zwiÂązane z serialem zawiera wÂłaÂściciel praw, czyli TVP.
A to czĂŞsto oznacza kÂłopoty z pisaniem. - Np. dwĂłjka studentĂłw przygotowuje
siĂŞ do egzaminu i jedna z osĂłb mĂłwi: "WypiÂłem juÂż trzy puszki >Red Bulla < i
zupeÂłnie mi to nie pomaga". Zamiast tego muszĂŞ napisaĂŚ: "WypiÂłem juÂż trzy
puszki napoju energetycznego i to nie pomaga". WyobraÂża Pan sobie, jak brzmi
taki dialog? - pyta scenarzystka. I dodaje: - Nawet gdyby sprzedaÂż "Daru
Grabiny" doszÂła do skutku i TVP zarobiÂła na tym jakieÂś miliony, to ja nie
bĂŞdĂŞ miaÂła z tego nic.
Niekiepski "Mocny Full"
O tym, Âże fikcyjna marka z serialu moÂże poradziĂŚ sobie w rzeczywistym
Âświecie, Âświadczy historia piwa "Mocny Full". Najpierw pojawiÂło siĂŞ ono w
"ÂŚwiecie wedÂług Kiepskich" na antenie Polsatu. - Potem browar Sulimar z
Piotrkowa Trybunalskiego zacz¹³ produkowaÌ piwo o takiej nazwie - opowiada
Tomasz Kurzewski, prezes spó³ki ATM Grupa, która produkowa³a Kiepskich. -
Jednak marka by³a zastrze¿ona przez nasz¹ firmê i nasi prawnicy za¿¹dali od
browaru zaprzestania produkcji, bo w 2000 r. kwestie product placement nie
byÂły jasne i Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji mogÂła posÂądziĂŚ stacjĂŞ o
kryptoreklamĂŞ - uwaÂża dziÂś Kurzewski. Producent porozumiaÂł siĂŞ z browarem i
doszÂło do ugody. W jej efekcie marka zniknĂŞÂła ze sklepĂłw.
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości