: poniedziałek 11 kwie 2005, 15:12
W Newsweeku 09/05, str. 90 teÂż moÂżna poczytaĂŚ o tym:
Mi³oœÌ na sprzeda¿
Co trzeci Polak ogl¹da serialowy hit "M jak mi³oœÌ", a TVP w zgrabny sposób przekuwa uczucia widzów na pieni¹dze.
Fani najpopularniejszego serialu w polskiej telewizji rz¹dz¹ ju¿ nawet rynkiem reklamowym. Jeden z klientów domu mediowego Mediaedge:CIA kategorycznie domaga³ siê wykupienia reklamy przy "M jak mi³oœÌ". I to nie bynajmniej ze wzglêdu na doskona³y czas emisji. - Za¿yczy³a sobie tego ¿ona prezesa firmy, namiêtna mi³oœniczka serialu - mówi Arkadiusz Kawecki z Mediaedge:CIA. Grupa wiernych widzów roœnie z dnia na dzieù. Serial przyci¹gn¹³ w lutym przed ekrany hiperrekordow¹, ponad 12-milionow¹ widowniê (21 lutego, dane AGB Polska): niemal co trzeci obywatel naszego kraju obejrza³ uczuciowe perypetie rodziny Mostowiaków. Dla porównania "Samo ¿ycie" Polsatu ogl¹da³o do 23 lutego 4,2 mln widzów, a serial "Na Wspólnej" emitowany przez TVN - 2,9 mln.
Takimi wynikami nie mo¿e poszczyciÌ siê nawet Adam Ma³ysz, który triumfuj¹c w ostatni weekend stycznia w Zakopanem, zgromadzi³ przed ekranami 11 mln widzów. Gdy na skoczni idzie mu gorzej, ogl¹da go zaledwie po³owa widowni "M jak mi³oœÌ". Kilka tygodni temu serial zosta³ uhonorowany nagrod¹ czytelników "Tele Tygodnia". Tele Kamery dosta³ a¿ w trzech kategoriach: dla najlepszego serialu, najlepszego aktora i aktorki. A ¿e "M jak mi³oœÌ wiele imion ma", jak œpiewa w piosence tytu³owej Wojciech
G¹ssowski, TVP wci¹¿ poszukuje nowych sposobów, by rosn¹cy sukces serialu
zamieniĂŚ na jeszcze wiĂŞksze finansowe wpÂływy.
Ju¿ sama wysoka ogl¹dalnoœÌ automatycznie przyci¹ga reklamodawców. Bloki reklamowe przy "M jak mi³oœÌ" wykupywane s¹ na pniu, mimo ¿e nale¿¹ do najdro¿szych w TVP.
30 sekund kosztuje 49 tys. z³otych, a w marcu stawka wzroœnie do 60 tysiêcy. Serial zdetronizowa³ cenowo dotychczasowy z³oty blok TVP - przy prognozie pogody po "Wiadomoœciach"; od marca "zaledwie" 40 tys. z³ za pó³ minuty.
Szefostwo TVP poradzi³o sobie tak¿e z widzami, którzy zazwyczaj uciekaj¹ przed reklamami: wystarczy³o po serialu wprowadziÌ "Kulisy serialu M jak mi³oœÌ", trzyminutowy deser, w którym pojawiaj¹ siê relacje z planu i wywiady z aktorami. ¯eby jednak do nich dotrwaÌ, trzeba przebrn¹Ì przez dwa bloki reklamowe i materia³ promuj¹cy programy Dwójki, co udaje siê po³owie widzów. Reklamodawcy i tak s¹ usatysfakcjonowani, bo przy ¿adnym innym programie w polskiej telewizji nie udaje siê namówiÌ do ogl¹dania reklam szeœciu milionów Polaków naraz. A oto efekt tego zabiegu - w 2004 roku "M jak mi³oœÌ" zarobi³a dla TVP 118 mln z³otych (dane AGB Polska), podczas gdy w roku 2003 by³o to 78 mln, z tym ¿e w 2004 r. wyemitowano znacznie wiêcej odcinków serialu.
Ale nie sam¹ reklam¹ stacja ¿yje, coraz czêœciej wiêc pytania w konkursach audiotele dotycz¹ "M jak mi³oœÌ". Na pytanie typu: "Która bohaterka serialu zdecydowa³a siê na fikcyjne ma³¿eùstwo z obcokrajowcem?" odpowiedŸ zna i wysy³a SMS-em nawet kilkadziesi¹t tysiêcy telewidzów. Cena wiadomoœci - 6,10 z³. Po³owê wp³ywów zabiera operator komórkowy, po³owa zostaje w TVP. Pokus dla multimedialnych fanów serialu bêdzie jeszcze wiêcej. W najbli¿szych miesi¹cach Telewizja Polska zamierza uruchomiÌ specjalne serwisy w Internecie i na komórkê, z których bêdzie mo¿na m.in. œci¹gn¹Ì za drobn¹ op³at¹ pliki filmowe lub zamówiÌ gad¿ety zwi¹zane z telewizyjnym hitem.
Ale razem z "M jak mi³oœÌ" sprzedaj¹ siê nie tylko konkretne produkty, lecz tak¿e fikcyjne marki. Tak by³o z wod¹ mineraln¹ Dar Grabiny, która zosta³a wymyœlona na potrzeby serialu. Kiedy TVP zbada³a wœród widzów filmu znajomoœÌ serialowej wody, okaza³o siê, ¿e a¿ 80,2 procent spoœród nich rozpoznawa³o Dar Grabiny. Gorsze wyniki mia³y zadomowione na realnym rynku Ustronianka czy Staropolanka. Co wiêcej, ankietowani wypowiadali siê o wodzie w samych superlatywach: uznali j¹ za produkt zdrowy, niedrogi, smaczny i polski. A¿ dziewiêciu na dziesiêciu widzów chêtnie kupi³oby Dar Grabiny. TVP natychmiast zastrzeg³a wiêc w urzêdzie patentowym fikcyjn¹ markê i prowadzi rozmowy z jednym z producentów wody mineralnej, który chce Dar Grabiny wypuœciÌ na rynek.
Si³ê "M jak mi³oœÌ" wykorzystuje producent fiatów panda, którego samochód jest dziœ niemal pe³noprawnym aktorem w serialu. W jednym z odcinków sêdzia Marta Mostowiak zaczê³a narzekaÌ na swój stary samochód. Kolega poleci³ jej znajomego dilera, który namówi³ j¹, oczywiœcie, na pandê. I to by³ szczêœliwy dzieù w ¿yciu rodziny: samochód ma du¿y baga¿nik i zapala bez problemu, co czêsto mo¿na zobaczyÌ na ekranie. Samochody innych marek je¿d¿¹ w serialu z zas³oniêtym logo, co czasem - zw³aszcza wobec aut o charakterystycznej linii - daje nieco komiczny efekt.
Ale nie o komizm w tym zabiegu marketingowym, zwanym z angielska product placementem, chodzi, lecz o wypromowanie konkretnej marki. Poniewa¿ w polskim prawie product placement nie istnieje, TVP podpisa³a z producentem umowê sponsorsk¹ na u¿yczenie pojazdu. W napisach koùcowych realizatorzy dziêkuj¹ producentowi za udostêpnienie samochodu, a ten wspomaga serial zastrzykiem finansowym w wysokoœci kilkuset tysiêcy z³otych. I zapewne ma satysfakcjê z dobrze wydanych pieniêdzy. Na forum "M jak mi³oœÌ" jeden z internautów, charakteryzuj¹c ulubionych bohaterów serii, wymienia wœród nich fiata pandê: "maksymalnie wypasiony i zawsze czysty" - pisze.
W zesz³ym roku Polacy najchêtniej ze wszystkich marek kupowali w³aœnie ten samochód. Ciekawe, ilu z nich to fani serialu "M jak mi³oœÌ".
Jacek Romanowicz