tv guidy-rozmiar uniwersalny

Dyskusje o wszystkim, m.in. radiu, internecie i prasie.

Moderator: Łukasz

krzysztof205
Nowicjusz
Nowicjusz
Posty: 41
Rejestracja: poniedziałek 18 lip 2005, 15:10
Lokalizacja: trzciana k. bochni
Kontakt:

tv guidy-rozmiar uniwersalny

Post autor: krzysztof205 »

otwieram trzeci i narazie ostatni temat o gazetach poraz narazie ostatni przywi¹¿e wiêksz¹ gazete do najbardziej znanych gazet w polsce-tv guidów
oto ciekawy artyk€Âł jaki znalazÂłem w necie:
tv guidy-rozmiar uniwersalny
aka jest obecna kondycja prasy telewizyjnej w Polsce? Z jakiego powodu czytelnicy, wybieraj¹ te w³aœnie pisma? Czy decyduje o tym zawartoœÌ, czy mo¿e uniwersalnoœÌ, która przyci¹ga równie¿ reklamodawców?


MaÂło kto w dzisiejszych czasach wyobraÂża sobie Âżycie bez telewizji. Statystyczni Polka i Polak spĂŞdzili w tym roku przed telewizorem Âśrednio 4 godziny i 12 minut dziennie; czyli o szeœÌ minut dÂłuÂżej niÂż w analogicznym okresie ubiegÂłego roku (wg danych AGB Polska, 01-06 2005 i 01-06 2004). RĂłwnie maÂło osĂłb obywa siĂŞ bez przewodnika po licznych kanaÂłach telewizyjnych. To powĂłd, dla ktĂłrego nie ma w Polsce tytu³ów bardziej opÂłacalnych w wydawaniu niÂż TV quide’y. Ich powszechna dostĂŞpnoœÌ oraz zasiĂŞg po³¹czony z atrakcyjnÂą zwykle cenÂą, przyciÂągajÂą zarĂłwno czytelnikĂłw, jak i reklamodawcĂłw.

Rozdzielmy siĂŞ
Rynek pism telewizyjnych moÂżna podzieliĂŚ na trzy zasadnicze kategorie: samodzielne TV guide’y: „Tele TydzieĂą”, „Tele ÂŚwiat”, „To & Owo”, „Imperium TV”, „Magazyn Telewizyjny Kurier TV”, „Super TV”, „Tele Max” (Bauer); „Ekran TV”, „Program TV” (PressMedia); „TV Okey” (Polskie Media Amer.Com S.A.), „TV Sat Magazyn” (jedyny miesiĂŞcznik, ÂŁĂłdÂź Sat); bezpÂłatne tygodniki telewizyjne dodawane do dziennikĂłw ogĂłlnopolskich: „Gazeta Telewizyjna” („Gazeta Wyborcza”/Agora), „Tele” („Rzeczpospolita”/Presspublica), „Super Express TV” („Super Express”/Media Express), „Fakt TV” („Fakt”/Axel Springer Polska); oraz bezpÂłatna prasa telewizyjna do³¹czana do dziennikĂłw regionalnych, m.in.: „Teleprogram”, „Teleprogramy”, „Tele Leader”, „Tele Albert” (Teleprogram Sp. z o.o.); „Tele Magazyn”, „Super Tele”, „Pilot TV” (Spó³ka Wydawnicza Tele Magazyn).
WiodÂącym tytuÂłem ogĂłlnopolskim na naszym rynku w ciÂągu ostatniego 1,5 roku, zarĂłwno pod wzglĂŞdem generowania przychodĂłw z reklam (tab. 1), czytelnictwa (tab. 2 i 3), jak i sprzedaÂży egzemplarzowej jest „Tele TydzieĂą” Wydawnictwa Bauer (tab. 4 i 5).
Kolejne miejsca pod wzglĂŞdem sprzedaÂży reklam zajmujÂą „Tele Magazyn” oraz (od marca 2004 roku) „Teleprogram”. JeÂżeli chodzi o sprzedaÂż egzemplarzowÂą tygodnikĂłw ogĂłlnopolskich, to zaraz za „Tele Tygodniem” plasuje siĂŞ „To & Owo”, a tuÂż za nim „Super TV”. Z danych PBC wynika, Âże drugim w kolejnoÂści najchĂŞtniej czytanym magazynem jest „Tele ÂŚwiat” i „To & Owo”.
JeÂżeli chodzi o bezpÂłatne suplementy, to najlepiej sprzedajÂą siĂŞ do³¹czane do dziennikĂłw regionalnych – „Tele Magazyn” oraz „Teleprogram”. „Walka” toczy siĂŞ pomiĂŞdzy Spó³kÂą WydawniczÂą Tele Magazyn, a wydawnictwem Teleprogram Sp. z o.o.
Ceny samodzielnych tygodnikĂłw oscylujÂą miĂŞdzy 0,89 zÂłotych za „Ekran TV” a 1,90 zÂł za „To & Owo”. NaleÂży wspomnieĂŚ jeszcze o tytule „TV Sat Magazyn”, jednak on – z racji czĂŞstotliwoÂści wydawania (miesiĂŞcznik) – kosztuje najwiĂŞcej – 4,40 zÂłotych. NajdroÂższy tygodnik telewizyjny na rynku to „TV Okey”. Jednak jego cena (3,99 zÂłotych) obejmuje tytuÂł sprzedawany wraz z dodatkiem (cztery mutacje, kaÂżda z innym serialem). PozostaÂłe ceny przewodnikĂłw telewizyjnych, dodawanych do dziennikĂłw (cena wraz z dziennikiem) wynoszÂą: „Teleprogramy” – 0,80 zÂł, „Teleprogram” – Âśrednio kosztuje okoÂło – 1,40 zÂłotych, „Tele Magazyn” – 1,60 zÂł, „Fakt TV” – 1,50 zÂł, „Super TV” – 1,60 zÂł oraz 2,50 zÂłotych za „GazetĂŞ TelewizyjnÂą” i „Tele”. NajtaĂąsze sÂą tygodniki kolportowane w poszczegĂłlnych sieciach supermarketĂłw (m.in. „Tele Leader” czy „Tele Albert” – 0,50 zÂł).

„CzytaĂŚ” kaÂżdy moÂże...
PrzystĂŞpujÂąc do okreÂślenia grupy docelowej pism telewizyjnych, naleÂży podkreÂśliĂŚ, Âże przede wszystkim sÂą to tytuÂły rodzinne, a wiĂŞc takie, po ktĂłre siĂŞga caÂła rodzina. Ze wzglĂŞdu na wysokie nakÂłady, prasa ta trafia do szerokiego i ró¿norodnego audytorium. Bez wÂątpienia nie jest to jednorodny czytelnik. NajpowaÂżniejszÂą ofertĂŞ pod tym wzglĂŞdem na rynku przygotowaÂło wydawnictwo Bauer. Jego sztandarowy tytuÂł – „Tele TydzieĂą” – to najbardziej uniwersalna propozycja. – „Tele TydzieĂą” to doskonaÂłe zaprzeczenie powiedzenia, Âże jeÂśli coÂś jest dla kaÂżdego, to nie jest dla nikogo – mĂłwi Adam Wilk, dyrektor wydawniczy pism telewizyjnych w Wydawnictwie Bauer. – Trafiamy zarĂłwno do mĂŞÂżczyzn, jak i do kobiet ÂżyjÂących w rodzinach, g³ównie w miastach do 100 tys. mieszkaĂącĂłw, ale rĂłwnieÂż na wsi.
Do kobiet i mĂŞÂżczyzn skierowany jest rĂłwnieÂż „Tele ÂŚwiat” oraz „Super TV” – ich czytelnicy ró¿niÂą siĂŞ jednak miĂŞdzy sobÂą wyksztaÂłceniem i osiÂąganym dochodem. „Imperium TV”, „Tele Max” oraz „Kurier TV” to tytuÂły opracowane z myÂślÂą o paniach, a „To & Owo” to pismo, jak deklaruje wydawca, przygotowane dla najwiĂŞkszych fanĂłw telewizji, ktĂłrymi sÂą w wiĂŞkszoÂści mĂŞÂżczyÂźni. TytuÂły PressMedia, wydawcy „Programu TV” i „Ekranu TV”, przeznaczone sÂą dla wszystkich czÂłonkĂłw rodziny, podobnie jak Spó³ki Wydawniczej Tele Magazyn i spó³ki Teleprogram. „TV Okey” (Polskie Media Amer.Com S A) okreÂśla swojÂą grupĂŞ jako miÂłoÂśnikĂłw seriali – zarĂłwno kobiety, jak i mĂŞÂżczyÂźni. – „TV Okey” ma przedÂłuÂżony „cykl Âżycia”, bowiem ukazuje siĂŞ co tydzieĂą w poniedziaÂłek, z programem od piÂątku do czwartku, ale w sprzedaÂży jest przez dziesiĂŞĂŚ dni – mĂłwi Dariusz Walenczewski, peÂłnomocnik ZarzÂądu wydawnictwa Polskie Media Amer.Com S.A.
Z kolei „TV Sat Magazyn” jest adresowany do firm RTV/TV SAT, instalatorĂłw anten satelitarnych, sieci kablowych, entuzjastĂłw sprzĂŞtu satelitarnego, kadry zarzÂądzajÂącej wyÂższego i Âśredniego szczebla nowoczesnych podmiotĂłw gospodarczych. – „TV Sat Magazyn” jest specyficznym tytuÂłem, ktĂłry dociera do dyrektorĂłw, prezesĂłw oraz czÂłonkĂłw zarzÂądu, ale rĂłwnieÂż do kierownikĂłw dzia³ów firm wszystkich ga³êzi gospodarki i administracji – mĂłwi Kamila MikoÂłajczyk-Kowalewska, dyrektor marketingu i reklamy w „TV Sat Magazyn”. Pismo znane jest takÂże w Âśrodowisku akademickim specjalizujÂącym siĂŞ w zagadnieniach elektronicznych i telekomunikacyjnych.
Zdecydowanie wiĂŞksza ró¿norodnoœÌ panuje wÂśrĂłd TV guide’Ăłw dodawanych do dziennikĂłw. Wydawca „Gazety Telewizyjnej” – Agora – deklaruje, Âże odbiorcami tytuÂłu sÂą osoby mÂłode i w Âśrednim wieku, z wyksztaÂłceniem Âśrednim lub wyÂższym. WÂśrĂłd nich stosunkowo du¿¹ grupĂŞ stanowiÂą najmÂłodsi (15-24 lata).
„Super Express TV” (Media Express) posiada czytelnika dojrzalszego, najwiĂŞkszÂą grupĂŞ (59 proc.), stanowiÂą osoby w wieku 25-54 lata. W wiĂŞkszoÂści sÂą to mieszkaĂący miast (67 proc.). Czytelnik „Faktu TV” (Axel Springer Polska) to osoba w wieku 25-54 lata, z wyksztaÂłceniem Âśrednim i wyÂższym, z minimalnÂą przewagÂą mĂŞÂżczyzn. Z kolei grupÂą docelowÂą „Tele” (Presspublica) – jak mĂłwi Aneta Rumniak, koordynator ds. analiz rynkowych w Presspublice – sÂą profesjonaliÂści w wieku najwyÂższej aktywnoÂści zawodowej, specjaliÂści o wyÂższych niÂż przeciĂŞtne dochodach. PodsumowujÂąc powyÂższe informacje, nasuwajÂą siĂŞ wnioski: grupa docelowa kaÂżdego tygodnika jest toÂżsama z targetem g³ównego tytuÂłu. – MoÂżna powiedzieĂŚ, Âże specyfikÂą wiĂŞkszoÂści TV guide’Ăłw jest to, Âże sÂą one wykorzystywane przez wszystkich czÂłonkĂłw rodziny, wobec tego grupa czytelnikĂłw jest znacznie szersza od grupy kupujÂących – podkreÂśla Adam Wilk.
ZawartoœÌ tygodnikĂłw, poza programem telewizyjnym, to w g³ównej mierze recenzje filmĂłw i spektakli, omĂłwienia najatrakcyjniejszych programĂłw tygodnia, wywiady z aktorami, reÂżyserami, krzy¿ówki, konkursy, rubryki poradnikowe, nowoÂści video i DVD oraz listy od czytelnikĂłw. WiĂŞkszoœÌ wydawcĂłw podkreÂśla, Âże odbiorca prasy telewizyjnej to wierny czytelnik. – Z zasady sÂą oni lojalni i wierni, gdyÂż niezaleÂżnie od tego, czego szukajÂą w czĂŞÂści magazynowej, podstawowym motywem zakupu jest program telewizyjny. A czytelnicy przyzwyczajajÂą siĂŞ do ukÂładu programĂłw na stronie, sposobu zapowiadania audycji i omĂłwieĂą – podkreÂśla Adam Wilk. Podobnie uwaÂża Ewa KamiĂąska-Lampart, dyrektor marketingu dziennika „Fakt” w wydawnictwie Axel Springer Polska, ktĂłra czytelnikĂłw „Fakt TV” opisuje jako lojalnych i przyzwyczajonych do pisma. – NaszÂą zaletÂą jest to, Âże mamy duÂżo rubryk do „poczytania”, przystĂŞpnÂą cenĂŞ oraz ukazujemy siĂŞ juÂż w czwartek – podkreÂśla Ewa KamiĂąska-Lampart. ZarĂłwno wydawca „Tele Magazynu”, jak i „Fakt TV” prowadzÂą prace nad wprowadzeniem zmian i innowacji w swoich dodatkach telewizyjnych. Niedawne „odÂświeÂżenie” przeszÂła rĂłwnieÂż „Gazeta Telewizyjna”. Z kolei „Tele Magazyn” skupia siĂŞ przede wszystkim na opisach programĂłw telewizyjnych i filmĂłw. I tutaj szykujÂą siĂŞ jednak zmiany. – W tej chwili pracujemy nad wprowadzeniem wielu innowacji i zmian, ale szczegó³y objĂŞte sÂą tajemnicÂą handlowÂą – mĂłwi Witold TrzciĂąski, dyrektor dziaÂłu sprzedaÂży „Tele Magazynu” w Mediatak.

ÂŁakomy kÂąsek dla reklamodawcĂłw?
Wydawcy wymieniaj¹ liczne argumenty, wskazuj¹ce na op³acalnoœÌ wykorzystania prasy telewizyjnej jako noœnika reklamowego dla potencjalnego klienta. Wœród atutów wskazuj¹ oni na wysokie nak³ady i czytelnictwo, niskie koszty dotarcia, wysokie wspó³czytelnictwo, wysok¹ œredni¹ liczbê kontaktów z wydaniem, œwiadomy wybór konkretnego pisma przez czytelnika oraz jego ¿ywotnoœÌ.
– Tygodniki telewizyjne sÂą bardzo atrakcyjne dla konkretnego reklamodawcy, czyli takiego, ktĂłry chce dotrzeĂŚ do moÂżliwie najbardziej szerokiego spektrum odbiorcĂłw, a nie ma wystarczajÂących ÂśrodkĂłw na przeprowadzenie efektywnej kampanii w telewizji lub takiego, ktĂłry chce wesprzeĂŚ prasÂą swojÂą telewizyjnÂą kampaniĂŞ. Warto nimi teÂż uzupeÂłniĂŚ kampanie dla konkretnej grupy docelowej rozszerzajÂąc tym samym zasiĂŞg kampanii – mĂłwi Konrad Wilk, dyrektor dziaÂłu reklamy PressMedia. – NaleÂży jednak zauwaÂżyĂŚ, Âże dla klienta chcÂącego dotrzeĂŚ do niszowej grupy docelowej przede wszystkim liczy siĂŞ affinity index, jako jeden z waÂżniejszych wskaÂźnikĂłw efektywnoÂści kampanii. Problemem TV quide’Ăłw jest wiĂŞc balansowanie pomiĂŞdzy prasÂą, a telewizjÂą, choĂŚ moÂżna im to takÂże poczytaĂŚ jako ich atut i dowĂłd szczegĂłlnej wyjÂątkowoÂści na tle prasy kolorowej – dodaje.
OdmiennoœÌ swojÂą w tym przypadku podkreÂślajÂą „Gazeta Telewizyjna” i „Tele”. – Fakt, Âże „Gazeta Telewizyjna” jest dodatkiem do „GW”, z pewnoÂściÂą gwarantuje mu bardziej atrakcyjne dla reklamodawcĂłw audytorium niÂż ma to miejsce w innych pismach telewizyjnych – mĂłwi StanisÂław Turnau, zastĂŞpca dyrektora generalnego wydawnictwa Agora.
Swoje ÂścisÂłe stargetowanie w przypadku sprzedaÂży reklam podkreÂśla „Rzeczpospolita”, wydawca „Tele”. – „Rzeczpospolita” jako jedyny dziennik w Polsce ³¹czy w sobie najwyÂższej jakoÂści informacje, potrzebne w Âżyciu zawodowym, z informacjami uÂżytecznymi w Âżyciu prywatnym – podkreÂśla Aneta Rumniak. – Nasz dodatek jest wiĂŞc specyficznym TV guide’em umoÂżliwiajÂącym dotarcie do szczegĂłlnej grupy zawodowej, jakÂą sÂą profesjonaliÂści.
Na brak powodzenia wÂśrĂłd reklamodawcĂłw nie narzekajÂą wÂłaÂściciele tygodnikĂłw „Fakt TV” (Axel Springer Polska) oraz „Super Express TV” (Media Express) czy regionalny „Teleprogram” oraz „Tele Magazyn”. DeterminantÂą sÂą tu zapewne grupy docelowe tytu³ów. – Tygodnik telewizyjny kolportowany z prasÂą regionalnÂą korzysta z jej atutĂłw. Z badaĂą wynika, iÂż piÂątkowe nakÂłady i sprzedaÂż prasy regionalnej prawie we wszystkich regionach sÂą zdecydowanie wyÂższe niÂż w przypadku prasy ogĂłlnopolskiej, a jednoczeÂśnie tygodnik telewizyjny jest zdecydowanie taĂąszym medium reklamowym niÂż dzienniki regionalne, m.in. ze wzglĂŞdu na iloœÌ kontaktĂłw z jednym wydaniem – wyjaÂśnia Jerzy Minorczyk, dyrektor Teleprogramu Sp. o o. – Atutem suplementu telewizyjnego jest jakoœÌ – to jedyna czêœÌ prasy codziennej drukowana na papierze powlekanym.
NajczĂŞstszymi i najbardziej popularnymi branÂżami, ktĂłre umieszczajÂą swoje reklamy w TV guide’ach, sÂą m.in. supermarkety, branÂża motoryzacyjna, telekomunikacyjna, media, edukacja, artykuÂły spoÂżywcze, farmacja oraz usÂługi dla telefonĂłw komĂłrkowych – logosy i dzwonki.
– „Super Express TV” caÂłkiem niedawno zostaÂł odkryty dla reklamodawcĂłw. Od 2003 roku, kiedy zmieniliÂśmy politykĂŞ sprzedaÂży tego dodatku i w nowy sposĂłb zaprezentowaliÂśmy go klientom, w zdecydowany sposĂłb zmieniÂły siĂŞ przychody – mĂłwi Agnieszka DoleÂżych, dyrektor marketingu w Media Express. – Rok 2004 w stosunku do 2003, to 94-proc. wzrost przychodĂłw z tego dodatku.
SpecjaliÂści z domĂłw mediowych, media plannerzy, wskazujÂą na fragmentaryzacjĂŞ rynku prasy telewizyjnej. WedÂług RafaÂła Wolnomiejskiego, buying directora w Initiative Media, obecna sytuacja rynkowa, wskazujÂąca na poszukiwanie coraz bardziej efektywnych kosztowo kana³ów komunikacji stwarza pewne ograniczenia w moÂżliwoÂści rozwoju noÂśnikĂłw, ktĂłre – chociaÂżby jak prasa telewizyjna – charakteryzujÂą siĂŞ bardzo duÂżym nakÂładem oraz brakiem moÂżliwoÂści profilowania kampanii. – WedÂług mnie, prasa telewizyjna staje siĂŞ ÂźrĂłdÂłem informacji dla starszych odbiorcĂłw. SilnÂą konkurencjÂą jest internet oraz telegazeta, ktĂłra poprawiÂła swojÂą jakoœÌ i dostarcza szczegó³owe informacje niemalÂże na kaÂżdym kanale – zaznacza Rafal Wolnomiejski.

Miejsce na rynku
WiĂŞkszoœÌ wydawcĂłw twierdzi, Âże nie ma miejsca na jeszcze jedno pismo telewizyjne. Jako powĂłd trudnoÂści w wylansowaniu samodzielnego tytuÂłu specjaliÂści z branÂży podajÂą argument przywiÂązania siĂŞ czytelnika do „swojego” tygodnika oraz ogromnych wydatkĂłw, jakie musiaÂłby ponieœÌ wydawca na promocjĂŞ, by zaistnieĂŚ w ÂświadomoÂści czytelnika. – Czytelnik tygodnikĂłw telewizyjnych nie szuka oryginalnej formuÂły, ale wysokiej jakoÂści uÂżytkowej i raczej unika eksperymentĂłw – podkreÂśla Adam Wilk. Smutnym przykÂładem moÂże tu byĂŚ casus „Pilota TV”, ktĂłry powstaÂł na wzĂłr amerykaĂąskiego TV guide’a. StaÂło siĂŞ tak rĂłwnieÂż dlatego, Âże nowe formuÂły sÂą chĂŞtnie przyjmowane przewaÂżnie przez mÂłodych ludzi, a specyfikÂą prasy telewizyjnej jest jej familijnoœÌ.
– Trudno jest stwierdziĂŚ jednoznacznie, czy jest miejsce dla kolejnego tygodnika, analizujÂąc chociaÂżby zmiany wÂśrĂłd tygodnikĂłw opiniotwĂłrczych i reakcji czytelnika na pojawienie siĂŞ nowego tytuÂłu – komentuje Rafal Wolnomiejski. – MyÂślĂŞ, Âże jest bardzo moÂżliwe, aby kolejny tytuÂł prasy telewizyjnej utrzymaÂł siĂŞ na rynku i w dalszej perspektywie znalazÂł lojalnego odbiorcĂŞ. Argumentami mogÂą byĂŚ rozwĂłj telewizji cyfrowej, dalsza fragmentaryzacja rynku telewizyjnego, a tym samym koniecznoœÌ przekazu zwartej, wiarygodnej i kompleksowej oferty programowej.
no to teraz ten artykuÂł bierzemy "pod lupe"
krzysztof miśkowicz
Zablokowany

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości